Γ΄ΕΛΜΕ- Θ Θεσσαλονίκη 16/7/2022
Πρ. Κορομηλά 51 τηλ. 6978300483
e-mail: gelmeth3@gmail.com
http://3elmethess.blogspot.gr/
fb : Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΒΙΑΣ.
ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ -ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Σαν τον κλέφτη για μια ακόμα φορά η κυβέρνηση της Ν.Δ. εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων ψήφισε στη Βουλή το νέο νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα στον Ιούλιο, σε μια περίοδο που ο χώρος της εκπαίδευσης, πανεπιστήμια, σχολεία, δεν είναι σε λειτουργία. Η ανησυχία της κυβέρνησης είναι λογική, καθώς από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε ο νόμος-πλαίσιο οι φοιτητικοί σύλλογοι και η ακαδημαϊκή κοινότητα το καταδίκασαν απερίφραστα και πραγματοποίησαν μαζικές κινητοποιήσεις πανελλαδικά.
«Νέοι Ορίζοντες» για τα επιχειρηματικά συμφέροντα, καταστροφή για τη δημόσια παιδεία
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που επιτίθεται ευθέως στο δημόσιο, δωρεάν πανεπιστήμιο φέρνοντας ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Την ίδια στιγμή, που ο κρατικός προϋπολογισμός για τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (π.χ. το ΕΜΠ να λαμβάνει μόνο 3.1 εκατομμύρια ευρώ) και οδηγώντας σταδιακά τα ιδρύματα σε οικονομική ασφυξία, το υπουργείο προχωρά σε ταχεία εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο αντί να χρηματοδοτήσει τα ιδρύματα, ετοιμάζεται να βάλει το "κερασάκι στην τούρτα" της εμπορευματοποιημένης έρευνας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εξωστρέφεια, οικονομική αυτονομία και ανταγωνιστικότητα, πλήρες άνοιγμα στην αγορά και επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς του κεφαλαίου, διαμορφώνουν το νέο τοπίο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Προγράμματα σπουδών
Το νομοσχέδιο προβλέπει προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα πολλαπλών ταχυτήτων (διατμηματικά, δια-ιδρυματικά, τριετή, ακόμα και μονοετή), κατάργηση της ενσωματωμένης διδακτικής επάρκειας,( ιδιαίτερα για τις καθηγητικές σχολές καταργεί την διδακτική επάρκεια μέσα στις προπτυχιακές σπουδές και την κάνει άλλο ένα ¨ακαδημαϊκό¨ προϊόν χωρίς να προσδιορίζεται τι θα συμβαίνει με τα 3ετούς φοίτησης ιδιωτικά ΙΕΚ παιδαγωγικών σπουδών όπου στο προηγούμενο νομοσχέδιο τα εξίσωνε με τις παιδαγωγικές σχολές των Πανεπιστημίων), προγράμματα επιμόρφωσης, σεμινάρια, βιομηχανικά διδακτορικά σε συνεργασία με επιχειρήσεις, επαγγελματικά μεταπτυχιακά για τα στελέχη τους, μεταπτυχιακά για ειδικές δυνάμεις, παροχή υπηρεσιών από εργαστήρια σε τρίτους. Τα παραπάνω βέβαια έρχονται σε ένα πανεπιστήμιο που ήδη «πουλά» μια σειρά εκπαιδευτικά προϊόντα και υπηρεσίες, το οποίο έχτισαν διαχρονικά οι κυβερνήσεις. Τώρα θεσμοθετείται η διεύρυνση αυτής του της λειτουργίας, με παραρτήματα που θα μπορεί να ιδρύει σε χώρες του εξωτερικού, με αξιοποίηση κάθε μορφής εμπορευματοποίησης της έρευνας, με συμμετοχή του σε εταιρικά σχήματα - εμπορικές εταιρείες, με επώνυμες έδρες κ.ο.κ (όπως στον νόμο Διαμαντοπούλου). Ακόμα και η λειτουργία των βιβλιοθηκών και η πρόσβαση σε επιστημονικά άρθρα μπαίνουν στη λογική «κόστους – οφέλους», γι' αυτό και με το άρθρο 261 μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα των Εταιρειών Αξιοποίησης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι φοιτητές θα ωθούνται στο αέναο κυνήγι των πιστωτικών μονάδων μέσα από αλλεπάλληλες καταρτίσεις, για να μπορούν να αναζητήσουν μια θέση εργασίας με ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα.
Μοντέλο Διοίκησης
Το μοντέλο διοίκησης που διαμορφώνεται θα είναι καθαρά επιχειρησιακό, δηλαδή κάνουμε λόγο για ποιοτική τομή από το "οικονομικά αυτοδύναμο πανεπιστήμιο" στο "επιχειρησιακού τύπου πανεπιστήμιο". Τα Συμβούλια διοίκησης μπορούν να απαρτίζονται από ανθρώπους της αγοράς,
οι οποίοι θα έχουν την εξουσία να εκλέγουν και να παύουν πρυτάνεις. Το Συμβούλιο Διοίκησης θα έχει τον αποφασιστικό ρόλο για όλα τα οικονομικά, διοικητικά και αναπτυξιακά θέματα του Ιδρύματος, ενώ η Σύγκλητος θα περιορίζεται πλέον αποκλειστικά και μόνο σε αποφάσεις για ακαδημαϊκά θέματα. Το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας είναι απαραίτητο για την προώθηση των νέων μορφών ελαστασφάλειας, την πανσπερμία τίτλων σπουδών, την υπονόμευση των ΦΣ, την ποινικοποίηση του συνδικαλισμού με εισαγωγή νέου πλαισίου πειθαρχικού δικαίου, την ΟΠΠΙ. Ταυτόχρονα, προωθείται η αποκοπή των ΑΕΙ από την κρατική χρηματοδότηση και η υποκατάστασή της με έσοδα από τα δίδακτρα και από την προσφορά "εκπαιδευτικών προϊόντων" (ξενόγλωσσων, χειμερινών, θερινών, κατάρτισης κ.λπ.), όπως και υπηρεσιών έρευνας. Τέλος, η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) ανάγεται σε μηχανισμό επιβολής καταργήσεων/συγχωνεύσεων ακαδημαϊκών μονάδων με γνώμονα την εξοικονόμηση πόρων για ενίσχυση των επιχειρηματικών σχεδίων και τη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα των πτυχίων, με πλήρη αποσύνδεσή τους από το επάγγελμα.
Περιοδικές αξιολογήσεις
Αντί για χρηματοδότηση, τα ιδρύματα θα λαμβάνουν περιοδικές αξιολογήσεις. H αξιολόγηση θα συνδέεται με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, οδηγώντας περιφερειακά ιδρύματα σε συγχωνεύσεις και αφανίζοντας τα γνωστικά αντικείμενα που δε συνδέονται άμεσα με την κερδοφορία του κεφαλαίου. Ο νέος νόμος, με λίγα λόγια, θα συνοψίζεται στο εξής τρίπτυχο: αξιολόγηση, αυτονομία, εξωστρέφεια –
άνοιγμα στην αγορά. Επιπροσθέτως, οι ΥΔ, για τους οποίους οι συνθήκες απληρωσιάς και επισφάλειας εντείνονται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όπως και οι υποχρεώσεις τους απέναντι στα ιδρύματα, θα αξιολογούνται περιοδικά, επίσης, ανά 5ετία.
Εργασιακή εκμετάλλευση, η νέα «Αριστεία».
Στο νέο νομοσχέδιο, διαφαίνεται ξεκάθαρα πως θα ενταθεί περαιτέρω ένα καθεστώς εργασιακής εκμετάλλευσης εντός των πανεπιστημίων, όπου θα υπάρχει ένας ανυπολόγιστος αριθμός μεταπτυχιακών και διδακτορικών «φοιτητών», post doc ερευνητών και «επιστημονικών συνεργατών», "ερευνητών επί θητεία", "ενταλμένων διδασκόντων" που πλειοψηφικά θα απασχολείται χωρίς να αναγνωρίζεται καν η εργασιακή σχέση και χωρίς κανένα απολύτως εργασιακό δικαίωμα (ή και τσάμπα). Παράλληλα, φαίνεται ότι το κράτος αποσύρεται εντελώς από την υποχρέωση χρηματοδότησης των ιδρυμάτων, αναγκάζοντας κάθε ΑΕΙ να καλύπτει τις λειτουργικές του ανάγκες και τη μισθοδοσία του προσωπικού του από τα έσοδά του.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
· Να μην εφαρμοστεί -να καταργηθεί ο νέος νόμος για τα πανεπιστήμια
· Ανατροπή του νόμου Κεραμέως–Χρυσοχοϊδη
· Να φύγουν άμεσα τα ΜΑΤ από το ΑΠΘ- έξω οι δυνάμεις καταστολής από το άσυλο- Να μην τολμήσουν να βάλουν τους ΟΠΠΙ στα ιδρύματα!
· Αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση της έρευνας. Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την παιδεία, στο ύψος των αναγκών. Αποκλειστικά δημόσια – κρατική χρηματοδότηση, καμία εμπλοκή ιδιωτών και επιχειρήσεων
· Ανατροπή του νόμου για την αξιολόγηση, καμία σύνδεσή της με την χρηματοδότηση
· Δημόσια Δωρεάν Παιδεία για όλους, χωρίς ταξικούς φραγμούς και αποκλεισμούς
· Όχι στην διάλυση των σπουδών και των γνωστικών αντικειμένων σε ένα άθροισμα, ασύνδετων, φτηνών, ευέλικτων καταρτίσεων. Πλήρης εποπτεία του γνωστικού αντικειμένου, ένα πτυχίο ανά γνωστικό αντικείμενο – το πτυχίο μόνη προϋπόθεση για δουλειά.
· Έρευνα με γνώμονα τις πραγματικές και επιτακτικές κοινωνικές ανάγκες και όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τους κατασταλτικούς μηχανισμούς.
· Αυξήσεις στους μισθούς, σταθερή μόνιμη δουλειά για όλους, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας.
Όπως όλο το προηγούμενο διάστημα το εκπαιδευτικό κίνημα στο σύνολό του (εκπαιδευτικοί, φοιτητές, μαθητές, γονείς – εργαζόμενοι) κινητοποιηθήκαμε ενάντια στην εγκατάσταση της πανεπιστημιακής αστυνομίας και στο νόμο-πλαίσιο, έτσι και τώρα θα μπλοκάρουμε τα σχέδια της κυβέρνησης με πολύμορφο παρατεταμένο αγώνα για την υπεράσπιση και διεύρυνση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και πλευρές της.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου